HAWA "bodyguard" ADAM



Dengan nama Allah, yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang

Sebut saja tentang hawa pasti dikaitkan dengan kecantikan, kesopanan, lemah lembut dan penyayang. Hawa akan dipandang mulia jika pandai bawa diri di tempat orang. Hawa akan lebih disanjungi bilamana hawa ada “extra package” dari sudut agamanya, kecerdikannya, kepetahan tutur katanya, taat ibu bapa serta patuh pada suami.


Betul ke hawa bodyguard adam? Hawa kan lemah macamna nak jaga adam? Iya memang hawa lemah, tapi dengan sifat-sifat semulajadi + “extra package” membolehkan hawa menjaga dan melindungi adam. Adam seharusnya menghargai dan berusaha sehabis mungkin untuk melindung hawa. Ini bukan kerana adam suami hawa, tapi kerana tanggungjawab Allah kepada adam.
Firman Allah dalam surah an-NIsa'. ayat 34 yang bermaksud 'lelaki itu adalah pemimpin (pelindung) bagi perempuan'.....

Adam tahu tak, hawa sudah “lelah” menjaga adam.

Sabar, akan tiba masanya!


Assalamualaikum...

Alhamdulillah 3x.....dengan sepenuh hati kalam azimat ini kulafazkan. Selaut syukur kepadaMu Ya Tuhan. Tidak lupa atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.

Ada perkara yang ingin kunyatakan, sebenarnya aku cemburu dengan mereka yang sempat berkarya. Aku juga mahu seperti mereka. Lalu hati kecil ini berazam untuk menghargai masa.Walau sedetik cuma.

Telah lama jiwa ini mendesak, seolah-olah mengarahkan aku agar mula bekarya, lalu kupujuk:
"sabar,akan tiba masanya".

Nah, sekarang inilah masanya, setelah sekian lama aku hanya menjadi pembaca setia blog kawan-kawanku, kini masanya aku cuba mengarang. Ingin ku kongsi maklumat buat tatapan teman-teman, ingin ku sampaikan pesanan-pesanan Tuhan, agar kita semua tak tergelincir dari landasan.

Akan tetapi ilmu yang dimiliki ternyata memalukan. Dengan ini ku mohon sifat ikhsan, wahai pembaca yang budiman, tegurlah andai aku lakukan kesilapan. Agar dapat kuperbaiki kelemahan.